Finisarea concursului de admitere 2011 la Institutul Naţional al Justiţiei determină începutul unei noi etape de instruire a altei promoţii de audienţi candidaţi la funcţiile de judecător şi procuror. Luînd în consideraţie specificul acestei instruiri, comparativ cu cel universitar, se invocă enunţarea unor momente organizatorice menite de a oferi acestora o instruire dinamică, cu un accent pe domenii prioritare stabilite prin documente strategice.
Ieri, la Institutul Naţional al Justiţiei a avut loc întrevederea formatorilor INJ în scopul familiarizării cu planul de învăţămînt pentru perioada 2011-2013, cu modificările parvenite, precum şi concretizarea unor momente menite de a contribui la o bună desfăşurare a cursului de formare iniţială a audienţilor INJ.
Formarea iniţială a candidaţilor la funcţiile de judecător şi de procuror se realizează conform planului de învăţămînt şi a curriculumului, aprobate de Consiliul INJ după coordonarea, în modul stabilit de lege, cu Consiliul Superior al Magistraturii şi Procuratura Generală. Planul de învăţămînt pentru următoarele 18 luni de instruire în cadrul INJ se identifică drept o modalitate de organizare a acestui curs de instruire.
Formatorii INJ au fost salutaţi de doamna Anastasia Pascari, Directorul executiv al Institutului Naţional al Justiţiei, care a apreciat pozitiv oportunitatea şi importanţa organizării unei asemenea întrevederi, aducînd la cunoştinţă formatorilor aspecte relevante ale planului de învăţămînt. De asemenea, dumneaei a făcut o trecere în revistă a obiectivelor de care trebuie să se conducă formatorul, disciplinele pe care audienţii urmează să le studieze, precum şi momente noi incluse.
Aprofundarea cunoştinţelor în materie, ţinîndu-se cont de modificările legislative intervenite, precum şi de jurisprudenţa Curţii Supreme de Justiţie şi a altor instanţe, cunoaşterea jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului, aplicarea hotărîrilor explicative ale Plenului Curţii Supreme de Justiţie în procesul de interpretare a normelor de drept, soluţionarea unor cauze civile sunt doar cîteva din obiectivele instruirii prevăzute în planul de învăţămînt. De asemenea, au fost incluse şi discipline noi. Audienţilor li se va oferi şansa de a studia jurisprudenţa Curţii Constituţionale, aplicarea legislaţiei fiscale, vamale, unele din discipline fiind comasate, reieşind din sondajele efectuate de INJ cu unii absolvenţi.
Pentru prima dată în planul de învăţămînt, prin Hotărîrea Consiliului INJ, au fost stabilite şi disciplinele care urmează să fie susţinute la examenul de absolvire şi care se va desfăşura în două etape: organizarea activităţii instanţelor de judecată pentru audienţii candidaţi la funcţia de judecător, respectiv, a organelor procuraturii pentru audienţii candidaţi la funcţia de procuror, în prima etapă, şi susţinerea probei scrise la cele patru materii: drept civil, drept procesual civil, drept penal şi drept procesual penal, în cea de-a doua.
Instruirea iniţială în cadrul Institutului Naţional al Justiţiei are drept scop formarea de judecători şi procurori competenţi, care să-şi exercite atribuţiile cu onestitate, în numele legii şi pentru binele societăţii. Înscrierea stagiilor de practică în instanţele de judecată, organele procuraturii, organele de urmărire penală, avocatură constituie o etapă de încercare a cunoştinţelor audienţilor. Conform planului de învăţămînt, pe parcursul a 30 de săptămîni, aceştia urmează să frecventeze o zi pe săptămînă pentru însuşirea activităţilor aplicativ de proiectare la sediul INJ.
În cadrul întrevederii au fost făcute şi unele propuneri menite să perfecţioneze cadrul de instruire a audienţilor INJ, propunîndu-se de asemenea o evaluare a curriculelor în vederea ajustării la modificările legislative actuale, la jurisprudenţa şi practica judiciară naţională şi internaţională.