Beneficiile instruirii la distanţă

Tatiana CIAGLIC,
şefa Secţiei e-transformare,
e-instruire şi tehnologii
informaţionale,
Institutul Naţional al Justiţiei
 
Ca efect al majorării rolului managementului modern şi al tehnologilor informaţionale în activitatea instituţiilor de stat, la Institutul Naţional al Justiţiei (INJ) a fost creată o subdiviziune nouă - Secţia e-transformare, e-instruire şi tehnologii informaţionale. Scopul Secţiei este optimizarea activităţii INJ prin implementarea soluţiilor informaţionale ajustate specifi cului proceselor de lucru şi lărgirea spectrului mijloacelor şi metodelor de instruire prin  aplicarea tehnologiilor informaţionale.
În activitatea noastră suntem susţinuţi de Centrul de Guvernare Electronică şi Centrul de Telecomunicaţii Speciale. Ne bucurăm şi de asistenţa partenerilor noştri - Programul de Consolidare a Instituţiilor Statului de Drept (USAID  ROLISP) şi Fundaţia getmană IRZ.
Din activităţile realizate vom menţiona elaborarea, împreună cu USAID ROLISP, a caietului de sarcini pentru perfecţionarea intranetului şi bazei de date ale INJ. Modifi cările vor facilita considerabil lucrul staff -ului Institutului şi vor lărgi posibilităţile de instruire a cursanţilor, oferindu-le opţiunea înscrierii online la cursurile de instruire, accesul la informaţii despre cursurile prestate, informarea automatizată despre cursuri, etc. Realizarea lucrărilor va fi posibilă cu susţinerea fi nanciară a partenerului menţionat.
O altă acţiune importantă, în curs de realizare, este implementarea Platformei ILIAS, destinată instruirii la distanţă. În prezent elaborăm două cursuri de instruire la distanţă. E-learning capătă tot mai mulţi adepţi în toată lumea, ca o soluţie modernă şi avantajoasă de instruire a adulţilor. Benefi ciile instruirii la distanţă sunt:
  • Accesibilitatea. Pentru a benefi cia de cursul de instruire, cursantul are nevoie de un computer şi de conexiune internet. Acesta poate oricând accesa cursul, poate reveni la conţinut sau prelua informaţia;
  • Costurile reduse. Instruirea la distanţă permite economisirea mijloacelor fi nanciare atât pentru Institut, cât şi pentru benefi ciarii instruirii;
  • Instruiri la nivel naţional. De cursurile respective poate benefi cia oricare cursant al Institutului, în orice raion al republicii s-ar afl a el, excluzând necesitatea deplasării la Institut sau în alte centre de instruire, precum şi lipsa de la serviciu;
  • Intervenţii rapide. În cazul unor necesităţi stringente, care presupun organizarea operativă a instruirilor la nivel naţional, soluţia este cursul de instruire la distanţă. Odată elaborat, el poate fi accesat îndată de către cursanţi;
  • Gestionarea efi cientă a resurselor. Completarea instruirilor „clasice” cu cursuri de instruire la distanţă va permite asigurarea unui nivel optim de cunoştinţe şi abilităţi necesare cursanţilor la exercitarea activităţii profesionale în condiţiile utilizării raţionale a resurselor organizatorice, funcţionale, materiale, fi nanciare şi umane de către Institut;
  • Interactivitatea. În criticile de la primele etape ale dezvoltării conceptului e-learning s-au menţionat lipsa interacţiunii, formalizarea procesului de instruire. Aceste critici sunt combătute cu succes de actualele posibilităţi de tutorat, cum sunt forumul, chart-ul, e-mail sau skype etc. Mai mult ca atât, cursurile virtuale conţin trimiteri la bibliografie, secvenţe video, audio, foto, grafi ce şi diagrame, prezentări care ajută la sistematizarea şi înţelegerea materialului, teste şi chestionare care permit evaluarea cunoştinţelor şi aptitudinilor.
O altă soluţie tehnică utilă este instruirea la distanţă prin videoconferinţă, ce permite participarea la instruiri a formatorilor care nu pot fi prezenţi fi zic la formare. Astfel, prin conexiune, formatorul poate vedea cursanţii cărora le vorbeşte, poate demonstra prezentări, secvenţe video şi audio etc., iar cursanţii au posibilitatea să adreseze întrebări, să participe la discuţii etc. Noi am testat videoconferinţa pentru formarea colaboratorilor Judecătoriei Călăraşi privind aplicarea sistemului de înregistrare audio a şedinţelor de judecată FEMIDA. Adevărul e că această instruire a mai implicat necesitatea conectării de la distanţă la Sistemul de înregistrare audio a şedinţelor de judecată ale Judecătoriei Călăraşi. O inovaţie reprezintă utilizarea chestionarelor electronice pentru identifi carea şi evaluarea necesităţilor de instruire, cursului de instruire, prestaţiei formatorului, etc. Această soluţie tehnică permite economisirea timpului şi efortului atât ale formatorului/staff -ului Institutului, cât şi ale benefi ciarilor instruirii. Anul trecut am testat cu succes această opţiune de evaluare a necesităţilor de instruire continuă ale  judecătorilor, procurorilor, asistenţilor, grefi erilor etc., precum şi evaluarea cursurilor de instruire iniţială pentru şefi i de secretariate ale instanţelor judecătoreşti, iar acum folosim pe larg metoda respectivă.
Toate aceste, dar şi alte soluţii tehnice sunt orientate spre modernizarea activităţii INJ, pentru a oferi audienţilor posibilităţi tehnice noi de interacţiune cu Institutul, astfel ca ei să aibă acces şi să poată conta permanent pe susţinerea noastră.
 
Revista Institutul Naţional al Justiţiei nr.1 (28), 2014