PLAN CALENDARISTIC REALIZĂRI DE FORMARE CONTINUĂ A JUDECĂTORILOR ŞI PROCURORILOR, A PERSONALULUI INSTANŢELOR JUDECĂTOREŞTI, CONSILIERILOR DE PROBAŢIUNE ŞI ALTOR PERSOANE CARE ACTIVEAZĂ ÎN SECTORUL JUSTIŢIEI
SEMESTRUL II, ANUL 2016
INTRODUCERE
Formarea continuă a judecătorilor şi procurorilor este o prerogativă importantă a sistemului de justiţie şi o atribuţie de bază a Institutului Naţional al Justiţiei (INJ) în temeiul Legii nr.152-XVI din 08.06.2006. În conformitate cu Regulamentul privind formarea profesională continuă a judecătorilor şi procurorilor, aprobat prin Hotărârea Consiliului INJ din 21.06.2007, formarea continuă constituie o garanţie la înfăptuirea justiţiei în mod independent, imparţial şi profesional.
Responsabilitatea pentru formarea profesională continuă a judecătorilor şi procurorilor este atât a Institutului Naţional al Justiţiei (în continuare INJ), cât şi a Consiliului Superior al Magistraturii, Consiliului Superior al Procurorilor, Procuraturii Generale şi Ministerului Justiţiei.
OBIECTIVUL GENERAL:
• contribuirea la edificarea unui sistem de justiţie accesibil, eficient, independent, transparent, profesionist şi responsabil faţă de societate, care să corespundă standardelor internaţionale şi europene, să asigure supremaţia legii şi respectarea drepturilor omului, să contribuie la asigurarea încrederii societăţii în actul de justiţie.
OBIECTIVE SPECIFICE:
• adaptarea programului de formare continuă la nevoile sistemului instanţelor judecătoreşti şi organelor procuraturii;
• asigurarea caracterului practic al formării continue pentru judecători şi procurori;
• diversificarea şi adaptarea metodelor de formare utilizate în procesul de instruire;
• dezvoltarea şi realizarea unei formări complete şi multidisciplinare;
• dezvoltarea şi consolidarea în procesul de formare continuă a componentelor internaţionale.
COMPETENŢE GENERALE:
• capacitatea de autoinstruire, elaborare de proiecte şi cercetare în domeniul profesional;
• cunoașterea și selectarea celor mai eficiente tehnologii în luarea deciziilor profesionale;
• capacitatea de autoanaliză şi sinteză, autoevaluare și diagnosticare în vederea soluționării problemelor din domeniul de activitate;
• abilitatea de a lucra în echipa multidisciplinară.
COMPETENŢE SPECIFICE:
• posedarea cunoștințelor teoretice profunde şi abilităţilor practice avansate în domeniul profesional;
• cunoaşterea şi aplicarea normelor de drept şi a tehnicilor specifice în activitatea profesională;
• utilizarea integrală a ansamblului conceptual și metodologic în realizarea aspectelor teoretice și practice în domeniul de specialitate;
• studierea și generalizarea experienței naționale și internaționale în vederea respectării drepturilor omului;
• interpretarea și aplicarea uniformă a legislația naționale și internaționale;
• respectarea exigențelor normative și deontologice impuse profesiei;
• conștientizarea rolului profesional, social și al apartenenței la profesie;
• existenţa unei deschideri internaţionale în domeniul dreptului;
• posedarea abilităților non-juridice specifice profesiei;
• contribuirea la promovarea imaginii justiției în societate.
Planul de formare continuă pentru anul 2016 este elaborat în baza:
Strategiei de reformă a sectorului justiţiei pentru anii 2011–2016 şi a Planului de acţiuni privind implementarea Strategiei de reformă a sectorului justiţiei pentru anii 2011–2016;
Strategiei de dezvoltare şi consolidare a capacităţilor instituţionale, manageriale şi didactico-ştiinţifice ale Institutului Naţional al Justiţiei în anii 2012-2016 şi Planului de Acţiuni pentru implementarea acesteia;
Acordului de Asociere dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova, încheiat la 27.06.2014;
Planului naţional de acțiuni pentru implementare Acordului de Asociere Republica Moldova - Uniunea Europeană pentru anii 2014-2016;
Raportului privind evaluarea necesităţilor de instruire continuă a judecătorilor şi procurorilor Programele de formare continuă din anii precedenţi;
Generalizărilor privind datele statistice referitor la categoriile de cauze examinate de instanţe în ultimii ani;
Propunerilor formatorilor INJ privind tematicile de formare continuă;
Propunerilor din partea Consiliului Superior al Magistraturii, Curţii Supreme de Justiţie, Consiliului Superior al Procurorilor, Procuratura Generală, Ministerului Justiţiei, Oficiului Central de Probaţiune;
Recomandărilor şi alte documente ale organismelor europene şi regionale care conţin angajamente ale Republicii Moldova, în special:
- Avizul nr.4 al Consiliului Consultativ al Judecătorilor Europeni (CCJE) privind instruirea iniţială şi continuă corespunzătoare a judecătorilor;
- Recomandarea CM/Rec (2010) 12 a Comitetului Miniştrilor a Consiliului Europei cu privire la judecători: independenţa, eficienţa şi
responsabilitatea;
- Recomandarea Rec (2000) 19 a Comitetului de Miniștri a Consiliului Europei privind rolul procurorului în sistemul justiției penale;
- Avizul (2012) nr. 7 a Consiliului Consultativ al Procurorilor Europeni Cu privire la gestionarea serviciilor de urmărire penală, adoptat de
CCPE la Strasbourg, la 26-27 noiembrie 2012);.
Menţiuni:
*Planul de acţiuni pentru implementarea Strategiei de reformă a sectorului justiţiei pe anii 2011-2016 (Hotărîrea Parlamentului nr.6 din 16.02.2012);
** Planul de acţiuni pentru implementarea Observaţiilor finale ale Comitetului pentru Drepturile Economice, Sociale şi Culturale, adoptate la Geneva la 20 mai 2011, pe marginea celui de-al doilea Raport periodic al Republicii Moldova de implementare a Pactului internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.974 din 21 decembrie 2012;
*** Măsurile suplimentare la Programul național de implementare a Planului de Acțiuni RM-UE în domeniul liberalizării regimului de vize (pînă în 2017)
**** Planul național de prevenire și combatere a traficului de ființe umane pentru anii 2014-2016;
***** Planul naţional de acțiuni pentru implementare Acordului de Asociere Republica Moldova - Uniunea Europeană pentru anii 2014-2016 (PNAAA) aprobat prin HG nr.808 din 7 octombrie 2014 (Titlu/Articolul/Acţiunea).
|
Nr. crt.
|
Perioada
|
Denumirea activităţii
|
Categoria de particip.
|
Nr. participanţi delegaţi
|
Nr. participanţi certificaţi
|
Respons. detaşare/ delegare
|
Respons. de organiz.
|
Note
|
|---|
| 1. |
13 septembrie |