Un nou proiect de instruire: managementul administrativ

25. 03. 2011

„Mă aflu în Republica Moldova de o săptămînă. Studiez problema în eventualitatea aplicării unui proiect privind instruirea în domeniul managementului de conducere în organele Procuraturii. Evident, mă interesează opinia Institutului Naţional al Justiţiei în această problema”, astfel şi-a motivat prezenţa la INJ domnul Robert Troester, Asistent executiv al Procurorului General al SUA, însoţit de Sara Lum, Consilier juridic, rezident, Ambasada SUA în Republica Moldova.

Pentru aşi face o imagine mai largă despre rolul, posibilităţile şi prestaţiile Institutului, doamna Anastasia Pascari, Director executiv al INJ, l-a informat succint pe oaspete despre activităţile întreprinse aici, menţionînd contribuţia Guvernului Statelor Unite în atingerea scopurilor de instruire iniţială şi continuă a audienţilor, întru consolidarea capacităţilor acestuia prin colaborarea activă şi substanţială cu Ambasada SUA.
„Mă conving o dată în plus că INJ este instituţia cea mai indicată pentru implementarea proiectului preconizat. Mă mai conving că instruirea în acest domeniu este necesară, avînd şi experienţa din ţara mea. Pentru că un jurist, un specialist excelent încă nu înseamnă a fi şi un bun conducător. Aici intervin o mulţime de factori şi aptitudini, capacităţi şi potenţial de diversă natură întru a putea asigura la nivel funcţionarea consolidată, bine orientată şi rezultativă a unui colectiv, fie el mare sau mic. Desigur în managementul administrativ există principii generale, aplicative pentru toate situaţiile, însă în organele procuraturii, în justiţie el are particularităţile sale”, a subliniat domnul Robert Troester.
Însuşirea artei de a conduce eficient ţine de domeniul abilităţilor non-juridice care se încadrează în prerogativele de activitate ale INJ. Iată de ce doamna Anastasia Pascari a salutat propunerea de proiect, asigurînd că Institutul se va implica cît mai activ posibil în procesul de elaborare şi aplicare a acestuia.
Prealabil, în urma discuţiilor, la care au participat şi directorul executiv adjunct, Veaceslav Didâc, şefa secţiei formare formatori şi relaţii internaţionale, Eugenia Chistruga, şeful secţiei abilităţi non-juridice, relaţii cu publicul şi editări, Vasile Guţu, s-a convenit de a dezvolta proiectul pe trei direcţii. Iniţial, în timpul cel mai apropiat, din Statele Unite va veni un procuror, specialist în managementul administrativ în organele procuraturii, care va evalua starea de lucruri în domeniul respectiv nemijlocit la faţa locului, va elabora curriculele, cursurile de instruire ţinîndu-se cont de situaţia reală şi de necesităţi. În continuare, în baza evaluărilor, rezultatelor acestora şi capacităţilor, vor fi pregătiţi formatori naţionali. La ultima etapă, va demara procesul propriu-zis de instruire.
Despre derularea proiectului vă vom informa la timpul potrivit, inclusiv prin intermediul Revistei Institutului Naţional al Justiţiei.